måndag, augusti 18, 2008

Cirkel på distans

Hösten har visst kommit och med den alla kvällskurskataloger. Jag älskar att bläddra fram och tillbaka och läsa alla kursbeskrivningar och fundera på alla dessa kursplaner och ledare och deltagare. Alla drömmar som finns där ute, deltidsrealiserade på kvällstid i lysrörsljus, det är vackert. (Och aningen sorgligt på samma gång.)

Och vad vill jag själv läsa? Språk såklart, och gärna nåt pyssligt man gör med händerna, men bokföring skulle ju vara bra, för att inte tala om att få ett intyg på att jag faktiskt kan alla de här dataprogrammen som jag lärt mig på egen hand, och en skrivarkurs skulle ju vara rena lyxen, eller kanske ska jag i stället göra något helt galet utmanande typ en danskurs? Och mitt i den här röran av lek och allvar hittar jag kursen Litterär läsecirkel på nätet på Studieförbundet Vuxenskolan.

För dig som vill läsa och diskutera kvalitetslitteratur med likasinnade i en läsecirkel, men inte har tid att avsätta för kursträffar i realtid, finns här en möjlighet! Tillsammans läser vi prosa och lyrik från Sverige och världen, debutanter och etablerade författare. Du får inloggningsuppgifter och gör sedan dina inlägg i rummet på nätet när det passar dig. De fyra böcker vi läser under hösten 2008 är hämtade från ett urval av de mindre förlagens utgivning, däribland Rámus, Ruin, Modernista och OEI editör. Läsecirkeln arrangeras i samarbete med Kulturföreningen Dialog.

Det är ett underbart initiativ med ett intressant urval. Man får friheten i att kunna disponera läsandet hur man vill under hösten, samtidigt som man skriver ett kontrakt med sig själv på att faktiskt göra det i och med att man betalar en anmälningsavgift och köper de fyra böckerna på listan. För förr eller senare lär man ju faktiskt läsa dem då, eller hur? Det enda problemet är väl det här med diskuterandet, som ju ser ut att vara ganska utsträckt i tiden. I vilken takt läser de andra, och hur trogna kommer de att vara sina kontrakt?

bokcirklar.se är upplägget friare - man väljer bokcirkel utifrån en meny av böcker och diskussionsdatum, anmäler sig, läser och loggar sedan in på ett chatt och diskuterar i realtid. Hittar du ingen cirkel du är intresserad av? Tryck på "skapa"-knappen och starta din egen!

Älska internet! Och vad bidde det av alla kurskataloger? Kanske som vanligt, nåt helt annat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar