onsdag, juli 19, 2006

Den andra kvinnan av Douglas Kennedy

Äntligen äntligen, det här är mästerverket!

Jag älskade Den gåtfulle fotografen, hade för höga förväntningar på Ett alldeles särskilt förhållande, men det här ... det här är alldeles underbart!

Min nya favorit Kennedy skildrar en fantastisk kärlekshistoria som liksom aldrig får hända, och den utspelas under 40-talet och framåt i ett USA där alla avvikelser är tecken på allians med Fienden (aka Röda faran).

Sara och Jack får en natt ihop, innan krigstjänstgöring, Atlanten och alla omständigheter som finns skiljer dem åt. Det råder aldrig några tvivel om att de är de rätta för varandra, men ödet (eller vad det nu är) griper in och gör att de aldrig får dela varandras liv på riktigt.

Den andra kvinnan (The Pursuit of Happiness) är absolut ingen gulligulliromantisk historia, den andas snarare stark kärlek, stora besvikelser och hårda liv. Kennedys karaktärer är trovärdiga människor som älskar, sviker och blundar för obehagligheter, men mest av allt kämpar de bara på för att få leva ett någorlunda okej liv.

Det här en en av de bästa romaner jag läst på länge, och jag rekommenderar den såklart starkt. När jag hade långsamläst ut den var jag genast tvungen att köpa nya State of the Union av honom, bara för säkerhets skull... Jag har blivit beroende, och hoppas helt klart på lika stora kickar från mr Kennedy i framtiden.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig! Boken är superbra!

    SvaraRadera
  2. Vad tycker du om State of the Union?

    Jag älskade "fotografen" och "särskilt förhållande" men State of union förstod jag mig aldrig på.

    Får sätta tänderna i "kvinnan" istället!

    SvaraRadera
  3. Har aldrig läst något av honom, jag tycker omslagen är så fula. Men kanske borde man prova.

    SvaraRadera
  4. petra - jag läser State of Union nu, och jag gillar den starkt! livets val och deras oändliga konsekvenser blabla. en riktig sträckläsare!

    SvaraRadera