torsdag, april 12, 2007

R.I.P. Kurt

Sorgligt nog går ännu en gigant vidare till den där andra sidan. Kurt Vonnegut, mästaren av skruvade romaner, är död. Bäst gillade jag Cat's Cradle, som jag läste i världens bästa Berlin en gång, sämst Slakthus 5, som jag, trots att jag fick den i present (eller, oh hemska tanke, "lånade"?) av p, aldrig lyckades ta mig igenom.

Jag citerar Larsmo som citerar Vonnegut:

Det här är inte slutet, förstår ni, sade han, det finns inget slut, inte ens Domens dag är det.

Fint, aight?

2 kommentarer:

  1. Slakthus 5 är en av de böcker som haft störst inverkan på min syn på livet och bra litteratur. Men Burfåglar är nog min favorit av Kurt. Stor författare och stor människa.

    SvaraRadera
  2. Du ska nog ge slakthus fem en chans igen. Breakfast for champions är också helt grym. Morgonmål för mästare på sv tror jag. Läs mer på inthesetimes.com. Hans artiklar är lysande.

    SvaraRadera