måndag, maj 22, 2006

Klubbar för inbördes bokundran

Om nån har missat det så har Adlibris börjat med sin version av bokklubbar. Det fungerar som en e-postlista, man anmäler sig efter intresse och får sedan anpassade nyhetsbrev och specialerbjudanden.

Än så länge finns bara två klubbar - Litterära klubben (med Joyce Carol Oates Djur som huvudnummer just nu) och såklart Militärhistoriska klubben (med Antony Beevors bok om spanska inbördeskriget). Visst är det alltid kul med tips, men jag tror nog att jag hittar mina böcker på andra sätt. Genom bloggar till exempel.

Klubbar jag däremot jättegärna skulle vara medlem i är de för: reportageböcker, chick lit*, Harlan Coben-liknande thrillers och moderna klassiker**.

* Jag gjorde en komparativ googling på "chic lit" respektive "chick lit, och chick lit vann stort. Med ungefär 4 miljoner träffar. Så, majority rules, jag fortsätter skriva det med k.

** "Modern klassiker" är för övrigt ett av mina favorituttryck. Om ni hör någon säga "det är lite av en modern klassiker", så är det med största sannolikhet jag...

1 kommentar:

  1. SvD skriver chic lit, och det gör mig irriterad varenda gång. Det är ju chick=tjej, och absolut inte chic=elegant som gäller. Bara att fråga sig, hur mycket elegans är det över Bridget Jones?
    Just det.

    Tipsar också om Jodi Picoult i den genren, om du inte upptäckt henne än. Mycket bra.

    SvaraRadera