lördag, augusti 19, 2006

En eskortflickas öden och äventyr av Belle de Jour

Ännu en blogg som har har blivit bok - den här gången är det en eskortflickas dagbok som förevigats på papper.

Den här förmodade dagboken var inte alls som jag tänkt mig. Visst skriver hon mycket om sitt jobb, sina kunder och deras mer eller mindre bisarra önskningar. Hon berättar om sin jobbvardag; hur lång tid det tar att göra sig i ordning inför ett jobb, vad hon alltid måste ha med sig i handväskan, hur klienterna bemöter henne och hur det är att ha en agentur. Lite handboksmässigt nästan, på gränsen till att vara How To Work As A Successful London Call Girl.

Men som bäst är hon när hon skriver om annat; trassliga kärleksrelationer, galna utekvällar, regniga dagar och märkliga iakttagelser. Hon skriver gärna små listor om saker och ting, och jag älskar det.

Här nånstans kryper också misstänksamheten fram. Är hon inte lite för bra för att vara sann? Hon är liksom lite för självdistansierad, för witty, för jävla bra. Inte för att en hora inte skulle kunna vara bra på att skriva, utan mer för att jag skulle bli rätt så besviken om det till slut visade sig vara en helt vanlig förortsmamma och romantikförfattare som satt och skrev den här skiten. Eller så är jag bara paranoid efter Leroy, Frey, Hård och resten.

Men bra är det, lika delar snaskig reportagebok om sexbranschen och välskriven chicklit. Allt i ett!

2 kommentarer:

  1. Hm, har varit lite sugen på att läsa den ett tag så det var kul att läsa en recension av den...

    SvaraRadera
  2. Japp! Det här var en bra bok! Har jag förstått amazon rätt så ska det komma en bok nr 2 också. Det låter lovande. Frågan är vad den ska handla om. Eller om det blir som med Bridget Jones bok nr 2?

    SvaraRadera