onsdag, augusti 30, 2006

Imitatören av Val McDermid

Val McDermid är en mycket produktiv kvinna (erkännas ska att jag länge trodde att Val var en man, fråga mig inte varför...), med fler än 20 böcker i bagaget. Hon skriver serier - en om privatdeckaren Kate Brannigan och en om polisen Carol Jordan och profilern Tony Hill (känd från teve) - och hon skriver fristående och minst lika spännande historier. Har du inte läst henne? Då är Dödsdomen faktiskt ett måste, den är en sträckläsare med många fina överraskningar.

En annan fining är Imitatören / Killing the Shadows, som handlar om en seriemördare med just deckarförfattare som specialitet. En efter en försvinner de framgångsrika författarna, och en efter en hittas de, dödade i enlighet med makabra mord de själva har fantiserat ihop. Mördaren har använt deras böcker som kokbok, och varje författare får till sin stora skräck smaka på sin egen medicin...

Fiona Cameron är psykolog och seriemördarexpert, och dessutom tillsammans med en av landets största deckarförfattare. Snart kommer hon att se saker som polisen missat, och och naturligtvis är det ingen som lyssnar på hennes varningar.

Oj, vad den här boken är svår att släppa! Den är intensiv, otäck och rätt äcklig på sina ställen. Och ja, det är bara till att hoppas att morden i boken bara är rena påhitt som heller aldrig kommer att förverkligas, för ... fy fan! om annars.

3 kommentarer:

  1. Mumma. Har precis köpt den. Och jag trodde också hon var en kille tills för ungefär fyra veckor sedan.

    SvaraRadera
  2. Intressant! Jag har också hela tiden trott att Val McDermid var en kille... "Val" låter ju lite manligt, men det kanske är förkortning av Valerie eller något? Bra att jag fick koll på läget nu i alla fall.
    Har dock inte läst någon av hennes böcker än, men jag tycker tv-serien med Carol Jordan och Tony Hill är väldigt bra. Boken om de mördade deckarförfattarna låter annars riktigt spännande..

    SvaraRadera
  3. Val gör ingen besviken! Läser allt jag kommer över av henne, faktiskt.
    Håller så med om Dödsdomen - den är ett måste.
    Hennes sida: http://www.valmcdermid.com/

    SvaraRadera