söndag, januari 28, 2007

Hål i huvudet av Jenny Jägerfeld

Minou är en vanlig södertjej som läser litteraturvetenskap, dricker öl på Carmen och är kär i sin pojkvän. En av dessa helt vanliga dagar väntar ett kassettband på henne hemma på köksbordet.

Hon tänker att det är en låt till henne från älsklingen, och trycker förväntansfullt på play. Det är ingen låt. Isak gör slut. Via ett kassettband eftersom han är rädd för att hon ska börja härja och eftersom han påstår att hon alltid avbryter honom och själklart mest eftersom han är feg. Isak gör slut, han har redan börjat hämta sina saker och han har naturligtvis träffat någon annan.

Minou blir tokig av sorg och allmän förvirring, och ja, hon härjar och avbryter och bränner sina broar i snabb takt, innan hon impulsivt som tusan drar till San Sebastián på obestämd tid. Den yttre och inre resan kan börja!

Hål i huvudet är en rolig, arg och galen uppbrottsroman med svindlande tempo. Den känns lite som en systerroman till Dannyboy & kärleken, men med den stora skillnaden att Minou är störtsäker på vad kärleken är. Hon vet, för hon har haft den, och hon har den sorgligt nog kvar inom sig, bara enkelriktad nu.

Japp, jag älskade den, och japp, jag sträckläste den. Och det tycker jag att du också ska göra.

2 kommentarer:

  1. jag absolut älskade boken jag också, förändrade mig på något märkligt dock positivt sätt. söker depserat efter liknande nu !

    SvaraRadera
  2. hej sökte på Hål i huvudet, du råkar inte ha boken och vara intresserad av att sälja den? hör av dig om du är intresserad!

    Upp_o_hoppa@hotmail.com
    /Daniela

    SvaraRadera