måndag, maj 21, 2007

Rockabilly - en bok om de sista romantikerna av Josefin Ekman

I helgen såg jag så många fina femtiotalstatueringar att jag inte helt osökt började tänka på de där så kallade rötterna, och det fick mig att plocka upp finfina Rockabilly-boken igen. Det är en superintressant och välskriven reportagebok om rockabillykulturen i Sverige idag. Josefin Ekman har träffat musiker och fans, billackerare och frisörer, samlare och festivalarrangörer och pratat dåtid, nutid och livsstil.

Den röda tråden är nån slags längtan efter guldåldern, då de flesta vi möter i boken verkar tycka att livet var både enklare och bättre förr. Hur? Tja, kvinnor var kvinnor och män var män. Och framtidsvisionerna var liksom inte lika hotfulla. Det måste dock erkännas att romantikern i mig sveptes iväg av alla sjaletter och stora bilar ett tag, och det är först nu, utanför boken, som jag kan se det lite sjukliga i vad den skildrar. Så bra är den, och ja, rätt okritisk men tack vare det härligt nyfiken och medryckande.

1 kommentar:

  1. Håller med. Rockabillykulturen är lite knepig, men jäklar vad snygga prylar de har.

    Fin sida!

    SvaraRadera