söndag, maj 13, 2007

Stjärnfabriken av Clare Naylor och Mimi Hare

Längesen: Jag läser om Stjärnfabriken i en broschyr från Pocketförlaget och tänker: kul, en Djävulen bär Prada!
Några veckor sen: Jag läser baksidestexten och tänker: mysigt med en ny Djävulen bär Prada!
Efter 20 sidor: vafan, är den inte lite väl lik Djävulen bär Prada?
Efter 100 sidor: vad hände? Jag är fast i den här nya Djävulen bär Prada!

Stjärnfabriken utspelas i Hollywood och handlar om en smart brud från den politiska scenen som naturligtvis råkar hamna som assistent i filmbranschen av en slump. Nej, hon är inte särskilt driven och ja, hon är väldigt osäker på sig själv och sina talanger. Ni känner typen, en klassisk chick lit-hjältinna med goda förutsättningar för en inre och yttre resa.

Naylor och Hares roman är snabb och rolig och trygg i sin genre, men jag kommer aldrig ifrån det faktum att jag redan läst den där andra, vad var det nu den hette, nåt med djävulen? Först blir ofta bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar